Tuesday, November 17, 2009

Debate pagi tadi~

Salamu’alaik ya nuha.

Subhanallah,Alhamdulillah,Lailahaillallah,Allahu Akbar.


sambil dengar lagu,sambil baca.^^

Pagi tadi,kami ada debate pasal “negative influence of tv to the society”

Tajuk ni,kedengaran macam tajuk karangan bm budak2 spm.tapi,pada hakikatnya tajuk ni,sepatutnya menjadi satu kerisauan kepada kita semua sebab kita semua semakin suka bersikap “lepas tangan” dan menyalahkan mereka yang lain.

Kita selalu menuding jari kepada “benda” bila sesuatu terjadi kat kita.contohnya kalau slipper yang selama ni muat ,tetapi tetibe xmuat-kita salahkan slipper yang mengecil padahal kaki kita yang membesar.bila difikir-fikirkan balik-mana boleh slipper tu mengecil,kaki kita yang membesar bolehla.

Macam tu jugak dengan negative influence by tv-tv tu hanyalah satu objek yang tak bernyawa-kalau unplug tv tu,confirm xleh hidup. Tapi bayangkan,manusia menuding jari kepada tv kepada permasalahan masyarakat-masalah keruntuhan tamadun manusia.kalau benarlah tv(dengan sendirinya) mampu meruntuhkan tamadun manusia,tv tersebut patut berbangga dengan pencapaian dia.huhu.

Rasanya cukuplah dengan drama yang dah berlarutan ni,tv pun dah xmampu nak membela sendiri malah meluat dengan perangai manusia yang suka menyalahkan orang lain (atau dalam konteks ni-benda lain).let’s put an end to this un-macho behavior-meh same2 jadi lebih BERTANGGUNGJAWAB.


no more lepas tangan,iA. :)

Dalam hidup ni,kalau kita semua sama2 jadi lebih bertanggungjawab dan xsimply salahkan mereka yang lain,hopefully somehow kita berjaya jadikan dunia ni sebagai ladang yang lebih subur buat tunaian di akhirat nanti,insya’Allah.

Instead of asking what can you do for me,ask WHAT CAN I DO FOR YOU?(with a smile)

No comments: