Sunday, January 16, 2011

tukarkan pandangan-change the view

Salamu'alaik ya nuha.

Alhamdulillah,semalam Allah izinkan menjadi sabtu yang sangat bermakna-bukan saja dari segi fizikal (dapat berjalan-jalan + makan KFC) dan juga dari segi rohani (berukhwah + menambahkan rasa syukur).

Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah(sampai sekarang masih boleh senyum lagi ^^)

Bismillahirrahmanirrahim (Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang)

dalam buku tulisan Harun Yahya The Miracle Of Creation In Plants ,beliau bertanya para pembaca:

what is the difference between seed in its shell as hard as tree bark,and tree bark itself?




biasanya kita x tanya diri kita soalan2 macam ni kan?sebab kita rasa kita sangat sibuk dengan kehdupan seharian kita,dan selalu kita rasa ada yang lebih penting dari persoalan tadi.

rata2 kita,memang berfikiran macam ni (izzah pun),hanya melihat pada permukaan (superficial) je.Apa yang penting ,janji pokok2 ni hidup dan boleh bagi kebaikan kepada kita-itu memadai bagi kita, kan? Dengan pandangan macam ni,kita rasakan semua yang berlaku disekeliling kita "macam sama je".Sebagai contoh ,lalat terbang-sebab ade sayap.

Malangnye dengan pandangan sempit macam ni,banyak yang kita terlepas pandang dalam alam ni.

kalau kita,nak TUKARKAN PANDANGAN (change the view) yang sempit ni,kepada pandangan yang lebih luas,macam kali pertama kita nampak alam sekeliling kita-kita akan MULA BERFIKIR,dan BERTANYA DALAM DIRI kita (what,how,why) -menarik kan? ^^

Kemudian,baru kita nampak,macam2 yang luar biasa dalam alam sekeliling kita (macam bila kita tengok natgeo,amazing animals,etc).



Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi,pergantian malam dan siang,kapal yang belayar di laut dengan (muatan) yang bermanfaat kepada manusia,apa yang diturunkan Allah dari langit berupa air,lalu dengan itu dihidupkanNya bumi setelah mati (kering) ,dan Dia tebarkan di dalamnya bermacam-macam binatang,dan perkisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi (semua itu) sungguh merupakan tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang2 yang mengerti (yang berakal).(Al-Baqarah:164)


selamat meneroka alam sekeliling dan melihat keajaiban !!

No comments: