Sunday, September 11, 2011

coup and contrecoup + whiplash injury

Salamu'alaik ya nuha :)

Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah :)

tadi,dalam perjalanan balik dari beli makanan,kami telah terlibat dalam satu kemalangan 'kecil' kat traffic light.hoho,blurr sungguh lepas accident tu.semua xtahu nak buat apa,nak settle macam mana..hoho,Alhamdulillah semua selamat,tiada yang cedera,cuma kereta la yang ada calar-balar sikit.Alhamdulillah!

semasa accident tu,sempatla rasa macam mana minor 'coup and contrecoup phenomena'.hoho,menarik jugak.Alhamdulillah, Allah izinkan pasang seat belt dan seat depan ada tempat untuk sandar kepala tu,kalau x,ada risiko nak dapat whiplash injury.apekah ?

coup and contrecoup phenomena ni,salah satu cara macam mana otak boleh cedera semasa accident.coup adalah arah yang sama kita sedang bergerak,bila tiba2 kita berhenti ,atau bila kita dilanggar dari belakang(ha,macam tu la lebih kurang),manakala contrecoup pulak adalah bila berlaku dalam arah yang bertentangan dengan coup.faham kah?

whiplash injury pulak,macam bila kereta kita dilanggar dari belakang (contohnya),kita akan secara dahsyatnya mem'flex' leher kita dan kemudian diikitu dengan hyperextension--yang ini dipanggil whiplash injury--boleh patah leher tau,Alhamdulillah,kereta2 sekarang dah ada tempat letak kepala tu.

Alhamdulillah,Allah ajar kami pengajaran yang amat berharga hari ni-sila pasang seat belt!

p/s: keluar rumah dan naik kereta jangan lupa baca basmalah (ehem,awak pun!),semoga Allah selamatkan dari segala mala petaka di dunia dan di akhirat.semoga semua sentiasa dalam lindungan dan kasih sayang Allah. ^^

Wherever we are, whatever we are doing (on holiday, in study break, taking examinations, etc) remember that we are first and foremost a slave of Allah. ;) 

Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dialah yang memilih kamu dan Dia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan sudah payah dalam perkara agama, agama bapa kamu Ibrahim. Dia menamakan kamu orang-orang Islam sejak dahulu dan di dalam (Al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula layak menjadi saksi kepada umat manusia. Oleh itu, dirikanlah sembahyang, dan berilah zakat, serta berpegang teguhlah kamu kepada Allah! Dialah Pelindung kamu. Dialah sahaja sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Pemberi pertolongan.Surah al-Hajj: ayat 7
8

indah kan? ada kawan yang comel post benda ni.ya Allah ajarkanlah kami erti hamba,ameen.

No comments: