Sunday, March 22, 2009

eh,harta siapa nih?

Salamu’alaik ya nuha

Lama x dengar khabar berita.apa cerita ?sehat?

Alhamdulillah kalau semuanya baek je.=)

Ramai yang lebih sukakan harta orang yang lain dari harta sendiri

Salah satu kata2 Rasulullah kepada para sahabat.pada fikiran para sahabat ,mana mungkin seseorang mencintai harta orang lain dari harta mereka sendiri.jadi mereka bertanya ..

“mengapa kamu berkata begitu wahai Rasulullah? ”

Rasulullah menerangkan..

Harta yang kita ada sekarang bukanlah milik kita,tetapi adalah milik mereka yang lain.kenapa? kerana harta yang kita punya hari ini mungkin saja hilang dan habis digunakan,dan paling penting tidak akan menjadi milik tetap kita buat selama-lamnya.mungkin saja harta2 itu bertukar milik.

Berlainan dengan harta yang kita gunakan untuk kebaikan dengan niat kerana Allah.walaupun pada nilaian mata kasar harta itu habis,tetapi pada hakikatnya ,harta itu menjadi milik tetap kita,kerana Allah menjanjikan bahwa setiap kebaikan akan dibalas dengan kebaikan.bukankah itu adalah harta sebenar kita?tiada siapa boleh curi..tak akan bertukar milik dan takkan habis digunakan.=)

Faham tak?

Selamat mencintai harta sendiri lebih dari harta mereka yang lain.^_^

“Barang siapa mengkehendaki kehidupan dunia dan perhiasannya ,pasti Kami berikan (balasan) penuh atas pekerjaan mereka (dengan sempurna) dan mereka di dunia tidak akan dirugikan.”

Allah sambung lagi..

“itulah orang2 yang tidak memperoleh (sesuatu) di akhirat kecuali neraka,dan sia-sialah di sana apa yang mereka usahakan (di dunia) dan terhapuslah apa yang mereka kerjakan. ”

Surah Hud:15-16


Wallahu'alam

No comments: