Saturday, March 28, 2009

sabar dan ais krim~

Salamu’alaik ya nuha.=)

Kesejahteraan dan kebahagiaan bagi kalian, karena kalian telah bersabar dalam menaati Allah dan menerima cobaan-Nya. Syurga adalah sebaik-baik tempat kesudahan (Ar-Ra'd: 24)


Best kan kalau kita bersabar.

Bukan senang nak bersabar tapi bukanlah mustahil.

Hurm..

Macam mana nak bersabar?

Teringat salah satu p0st naufa “bagaimana islam mendidik sabar dan redha”

Sabar ni rasanya b0lehla di anal0gikan macam takat lebur iman.semakin tinggi kesabaran sese0rang ,semakin tinggila takat lebur imannya.apabila takat lebur iman semakin tinggi,semakin mudahla dan lapanglah hati menghadapi masalah dan ujian yang Allah plan dan sediakan.



Bila diibaratkan kehidupan ini,bagaikan perjalanan ke rumah,dan iman yang ada bagaikan ais krim yang perlu dibawa pulang.sepanjang perjalanan dari pagi sehinggalah tengahari keadaan suhu meningkat seiring dengan setiap langkah kita.andai sahaja ais krim yang dibawa pulang,mempunyai takat lebur yang rendah,sejak mula2 melangkah pulang,ais krim dah cair..jadi apa yang hendak dibawa pulang?

Andaikan pula,ais krim tu,mempunyai takat lebur yang tinggi,kalau masih xbanyak yang berbaki apabila sampai ke rumah,tapi,at least masih ada baki sedikit untuk mereka yang dirumah.barulah kita gembira membawa pulang ais krim bersama kerana dapat menggembirakan mereka yang ada dirumah.

Dalam kehidupan,Allah menyuruh kita bersabar dalam menaatinya dan menerima cubaanNya

Apabila kita berjaya-maka Allah kurniakan kita dengan syurga (insya’Allah) atau dianal0gikan disini,kita berjaya menggembirakan mereka yang berada di rumah.=)

Selamat berusaha membawa pulang ais krim yang terbaik untuk rumah masing2.^_^

p/s:sedapnya makan ais krim dalam musim2 panas membahang nih..thanx t0 kak t0y f0r the inspirati0n.

No comments: