Saturday, November 21, 2009

mencegah lebih baik~

Salamu'alaik ya nuha.

"mencegah lebih baik dari menyembuhkan"


direct translati0n untuk "preventi0n is better than cure".^^

kenapa?

hurm.

mak selalu pesan:

"jaga s0lat,s0lat awal waktu"




perasan x ada dua pesanan kat situ?
satu-jaga s0lat
kedua-jangan lambatkan s0lat

sebab apa?
pesan jaga s0lat,faham dahla kan.xkanla nak tinggalkan s0lat pulak,kan.

sebab,bila kita biasa lambatkan s0lat,lama2 rasa malas tu akan semakin menebal dan lama-lama(nauzubillah) akan rasa senang sangat nak tinggalkan s0lat.bila dah senang rasa nak tinggalkan s0lat,lagi tinggilah risik0 untuk kita tinggalkan s0lat yang Allah dah wajibkan buat kita semua.bila kita dah start tinggalkan s0lat (nauzubillah) payah nak start s0lat balik-xtipu.



nampak x kat situ,bila kita gagal cegah diri kita dari lambatkan s0lat,lama2 tanpa kita sedar,kita semakin menjauhi s0lat-walaupun pada asalnya kita rasa iman kita cukup kuat dan kita yakin untuk mengatakan-xkanlah aku xs0lat pulak.dan bila nak start s0lat balik-memang payah.

tu yang mak pesan,macam mana ngan yang Allah pesan-Allah Yang Maha Mengetahui sifat dan keadaan manusia ni.

Allah pesan-JANGAN HAMPIRI ZINA


bukan jangan berzina,tapi hampiri pun Allah xbagi sebab Allah Maha Mengetahui yang manusia ni susah nak menyembuhkan diri dia dari zina,maka Allah suruh kita cegah diri kita dari berzina.



kes yang hampir dengan kita semua adalah kes2 c0uple.
kadang2 bila kita teng0k 0rang c0uple kita akan cakap,
"aku xnakla c0uple macam dia,pegang2 tangan,duduk berdua-dua-hish d0sa.kalau aku berc0uple pun,xkanlah aku nak buat bende2 macam tu"

waktu ni,kita yakin iman kita mampu menahan kita dari buat bende2 yang kita tahu berd0sa dan menimbulkan fitnah macam tu.tapi,bila kita mula berc0uple-xsiapa tahu apa yang akan terjadi.

macam kes melambatkan s0lat tadi,pada asalnya kita yakin kita xkan meninggalkan s0lat,tapi lama-kelamaan perlahan-lahan kita tenggelam direndam nafsu sendiri.

kalau dalam kes berc0uple pulak,mula2 kita rasa bersalah bila kita duduk berdua je,lama2 bila dah menjadi kebiasaan rasa bersalah tu perlahan-lahan menghilangkan diri-alah bisa tegal biasa?.mula2 kita duduk berdua,kemudian ada suara ketiga-syaitan laknatullah.syaitan pun bijak jugak-bila kita dah start rasa selesa duduk berdua,dia pun mula menunjukkan jalan2 baru untuk kita ter0kai-kita mula rasa selesa bersentuhan,mula rasa selesa bertepuk tampar-nauzubillah.



bila kita dah biasa macam tu,payah nak berhenti dan nak sembuh dari rasa selesa buat perkara2 tersebut.kalau xjumpa-rasa macam hari ni xlengkap,kalau xduduk bersama-rasa macam makanan hari ni xsedap,kalau xbergurau senda-rasa macam xbest je~

perkara ni rata-rata dari kita tahu,cuma diri kita yang suka buat2 xtahu-termasukla diri ni.

sebab tu Allah kata-JANGAN HAMPIRI ZINA,Allah sangat tahu bila kita dah mula berjinak-jinak dengan zina,susah nak tinggalkan.


--->dalam hidup ni,sentiasa ada jalan yang Allah redhai
--->dalam bercinta-kalau sayang betul2,jangan biar cerita cinta k0rang tercemar dengan d0sa
--->kalau sayang betul2-sama-sama binalah jalan ke syurga-supaya kisah cinta k0rang adalah buat selama-lamanya,iA.




--->mehla kita sama2:
~cegah diri kita dari start buat d0sa2 yang xpernah kita buat
~cegah diri kita dari berterusan melakukan d0sa yang biasa kita lakukan
~cegah diri kita dari melakukan d0sa2 yang lebih besar




--->teguran ni bukanlah nak menunjukkan bahawa diri ni bersih dari d0sa,tapi sekadar peringatan buat yang lupa.malah diri ni,banyak je d0sa-tapi m0ga2 dengan usaha yang sedikit ni,Allah kurangkan beban dihadapanNya nanti.

percayalah,Allah akan memudahkan urusan mereka yang memudahkan urusanNya dan tiada yang mudah melainkan apa-apa yang Allah mudahkan,sesungguhnya itu mudah bagiNya.


wallahualam

----------------------------------------------------------------------

muk..tambah sket ek..tumpang artikel mu je la ek..kurang lapang nk menulis sendiri..
*pertama2 muqaddimah maksiat bila kita berbohong pada diri sendiri..
Segala maksiat meninggalkan getar pada hati saat pertama kali meniatkannya..bila kita 'membolehkan' @ meghalalkan apa yang haram bagi kita..maka bermulalah maksiat dizahirkan..
Rasulullah sgt benci pada perbuatan semberono mcm ni..jgn sampai 'jd alah bisa tegal biasa'...sunnguh manusia itu sgt ingkar dan tak berterima kasih..-->lihat

al-a'diyat:6
sesungguhnya manusia itu sangat ingkar (tidak bersyukur) kepada Tuhannya.


===>pai_ilham al-adwa'

2 comments:

pai_ilham al-adwa' said...

Bismillah..
salam..

lama dah patik tak menulis..berhajat tp apa daya masa bukan milik peribadi..
terus menulis muk!!

muk..tambah sket ek..tumpang artikel mu je la ek..kurang lapang nk menulis sendiri..
*pertama2 muqaddimah maksiat bila kita berbohong pada diri sendiri..
Segala maksiat meninggalkan getar pada hati saat pertama kali meniatkannya..bila kita 'membolehkan' @ meghalalkan apa yang haram bagi kita..maka bermulalah maksiat dizahirkan..
Rasulullah sgt benci pada perbuatan semberono mcm ni..jgn sampai 'jd alah bisa tegal biasa'...sunnguh manusia itu sgt ingkar dan tak berterima kasih..-->lihat al-a'diyat:6

aMeL said...

"Allah pesan-JANGAN HAMPIRI ZINA":


Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk.

Al-Isra':32