Tuesday, October 28, 2008

a step t0 remember

Salamu’alaik ya nuha..


Subhanallah Alhamdulillah Laailahaillallah Allahu Akbar.


Hmm..dalam kesibukan 0rang lain buat plan nak pergi bercuti bersempena dengan cuti Deepavali,tapi kami dah tahu dah ke mana arah tuju kami cuti Deepavali kali ini..bukan ke G0a (best tau tempat nih..),atau ke rumah Dr.Chandrika (makan free),tapi ke Bangal0re..JaSSI (jalinan sahabat seluruh India).


Hmm..kami bert0lak dari Manipal sebagai gr0up terakhir yang bert0lak..sepanjang perjalanan ,macam2 yang kami lalui..sebelum ni,kami dah pernah dah ke bangal0re dengan kereta,jadi dari segi jalan dan keadaan bukanlah sesuatu yang asing.Cuma penumpangnya yang mungkin lain.. tanpa n0’en ,ziilal dan naufa..dengan penambahan
uncle,khairil ,falih dan qmarus.


Alhamdulillah,walaupun ketibaan kami lewat,kami tetap disambut riang 0leh ahli cmittee.sempat jugakla dengar ceramah Dr Ikram (w’pun dah nak habis..huhu.).lepas tu,sempatla jumpa dengan Cik Puji dengan Pak T0i yang datang untuk turut menjayakan majlis ni..(terima kasih bebanyak.)


Kees0kan hari..pepagi bangun,lepas s0lat dan tazkeerah subuh,kami bersenam..huhu..xberpeluhpun..maklumla tempat tu,memang sejuk..setakat warm up sikit2 tu,memang xberpeluh..lepas tu,kami ada pr0gram circumcissi0n atau berkhatan atau bahasa mudahnya sunat..heheh..kami belajar macam mana nak anethesise,sterilize dan perkara2 lain yang berkaitan berkhatan..kami belajar macam mana nak suture balik kulit yang dah dip0t0ng (kami praktikal pakai paip getah..).setiap satu suture mesti xleh lebih dari 1 minit..heheh..siap kene puji dengan Pr0f latiff—lawa..(ramai je yang kene puji pun..) ser0n0k sangat,sebab benda ni,memang xde diajar kat mana2..kami turut diajar buat surgical kn0t-satu kn0t sesaat..heheh..kn0t ni,untuk bl0ck artery..kami diajar 0leh se0rang cardi0surge0n—sememangnya kami sangat beruntung!



praktikal..

Next,ade simulati0n 0f disaster 0leh pr0f Ikram (mercy)..memandangkan kami x meng”v0luteer”kan diri,maka akhirmya kami terpaksa berlak0n jadi patient..huhu..jadi 0rang yang dah mati..kene simbah s0s lagi—nak bagi real..huhu..memang penatla sesiapa yang menjadi team2 penyelamat.berusahe menyelamatkan “mangsa2 disaster“..huhu..eventh0ugh izzah jadi pesakit je,rasanye itulah yang terbaik..sesekali jadi 0rang yang kene berpura-pura sakit pun,berjaya membuatkan kiter sedikit sebanyak faham apa yang mereka (pesakit2) lalui..berlak0n pun dah rase sakit,apatah lagi mereka yang benar2 sakit.s0,bakal d0kt0r2 kat luar sana-belajarla bersabar dari sekarang untuk menghadapi pesakit2 k0rang nanti..=)


Malam-kami ade fiqh medicine..banyak yang kami bincangkan..walaupun xsemua masalah yang dikeutarakan dapat dibincangkan,tapi Alhamdulillah,matlamat program ni tercapai-untuk menambah kefahaman kami mengenai Islam..


0kai..banyak dah bercerita.sebelum pulang,hari terakhir kami ada f0rum bertajuk medical pr0fessi0n as an Ibadah..tapi,setelah r0und pertama,f0rum ni lagi berf0kus kepada bagaimana se0rang d0kt0r menyeimbangkan antara karier dan keluarga.ahli panel terdiri daripada ustaz Muhaimin,Pak T0i dan Cik Puji..kire ni,sharing experiencela..huhu..





majlis ditutup dengan perasmian IMAM India Student Chapter by Pr0f Latiff..Alhamdulillah..


a step t0 remember



Akhirnya tibelah masa untuk pulang..selamat tinggal JaSSI..insya’Alllah kiter jumpa lagi next JaSSi..


Terima kasih kepada semua mereka yang mengatur,merancang,memasak dan semua yang menjadikan pr0gram ni satu reality..terima kasih bebanyak..m0ga Allah limpahkan kalian kasih sayang dan rahmatnya..dan setiap satu ilmu yang kami kutip dari pr0gram ni adalah saham pahala anda semua.. insya’Allah.

8 comments:

alonq_exe said...

JaSSI amat syok. Lain kali boleh join lagi.

izzah said...

betul2.

di0rang cakap next year kat mangal0re..

insya'Allah ade rezeki,b0leh j0in lagi.=)

maisarah mohd isa said...

huhu..sempat ke kami nih

izzah said...

insya'Allah sempat.=)

Anonymous said...

cyalaa,jassi mmg best~nice report =p

yaNie said...

subhanaLlah.. baca apa yang izzah cerita, macam super best je JASSI ni.. tapikan izzah, kak lebih berminat nak tahu pasal bagaimana seorang doktor menyeimbangkan antara karier dan keluarga :)

izzah said...

kak yani!!

hahaha..kiter rase memang ramai sangat nak tahu kut..

hari tu pun,dah adelah sikit2 perbincangan berkaitan hal ni..tapi xla detail sangat.

kalau nak detail , b0lehla suggest kat AJK JaSSI untuk masukkan isu ni dalam next year punye JaSSI..

kak yani,rindu akak.terima kasih singgah.=)

Anonymous said...

JASSI yang memang best... rase amat bersyukur sbb anything that we learnt here belum tentu kite dpt kat tmpt lain kan??? nway, izzah nice report~