Tuesday, August 5, 2008

An-Najm 33-44

warna-warni hidup ini.=)

Salamu’alaik ya nuha..


Saje je nak share ayat al-Quran ni.. I found it really interesting, especially diambang-ambang exam nih..hoho..


Ok,everyone get,your holy Quran and let’s recite it together.start with basmallah .in the name of Allah , the Most Merciful ,the Most Gracious.


Surah Al-Najm : 33- 44


Maksudnya


Dan dia memberikan sedikit (dari apa yang dijanjikan) ,lalu menahan sisanya.Apakah dia mempunyai ilmu tentang yang ghaib sehingga dia dapat melihat(nya)?Ataukah belum diberitakan (kepadanya) apa yang didalam lembaran2 (kitab suci yang ditururnkan kepada) Musa ? Dan (lembaran2) Ibrahim yang selalu menepurnakan janji?(yaitu) bahawa seseorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain . Dan manusia hanya memperolehi apa yang diusahakan. Dan sesungguhnya usahanya itu akan kelak diperlihatkan (kepadanya) . Kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna , dan sesungguhnya kepada Tuhanmulah kesudahan (segala sesuatu) , Dan sesungguhnya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis , Dan sesungguhnya Dialah yang ,mematikan dan menghidupkan ..


Isn’t it great? Di tengah2 “ketidak pastian” Allah janjikan ~bahawa manusia memperolehi apa yang diusahakannya~ ..kalau kiter berusaha towards bende yang baik,maka baiklah yang kiter dapat sebagai pulangan .. macam preparation untuk exam,kalau kiter usaha, resultnya adalah SETARA dengan apa yang kiter usahakan..if not now, hereafter is for sure..=)


Seterusnya Allah janji, ~dan sesungguhnya kepada Tuhanmulah kesudahan (segala sesuatu)~..then , I should not worry about the outcome .. semuanya Allah akan tentukan.. I just need to strive,and then tawakal to Allah , leave it all for Him to decide.ok..once the usaha stage is done, I need to solely believe in Allah, that He will give me the BEST outcome according to my usaha . insya’Allah.


Hmm..now,rasanya memang selayaknya risau dan rasa susah..tapi , remember this , ~Dan sesungguhnya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis , Dan sesungguhnya Dialah yang ,mematikan dan menghidupkan~ .. ooo..semua perasaan tu,gembira atau menagis, hidup dan mati itu ,semuanya , datang dari Allah .. thus, Allah mesti tahu yang kita mampu hadapinya..macam cerita pasal buah oren sebelum nih .. lagipun,kiterkan SAYANGKAN ALLAH (Allah sayang kiter lebih lagi..) , jadinya , jadi kiter kena redha (ingat tu izzah, REDHA..) dengan apa2 yang Allah tentukan untuk kiter..


Remember , Allah knows whatever obstacles you are facing ..so, stay strong (because you are already strong enough to live in this world)..


Aku Kaya
Album :
Munsyid : Band Of The Age (hira''s generation)



Suatu hari kupasti kan kaya
Kaya ilmu juga kaya harta
Iman dan taqwa diperkaya
Walaupun aku kaya raya
Kukan hidup selamba papa


Orang tepi gila-gila
Atas bawah sama saja
Walaupun aku masih disini
Pergi mencari erti hidup ini


Apa pun yang ku rentasi
Benua mahupun negeri
Kukan terus berjuang sehingga
Akhir hayat nanti


Carilah apa kau mahu
Sebanyak mana yang kau suka
Namun janganlah kau terlupa..
Terlupa pada yang Empunya


Sedarlah..kaulah hamba-Nya
Ternyata kau bukan tandingan-Nya
Satu pintaku pada-Nya moga diampuni dosa
Terpelihara dari siksaan-Nya...


dan benarlah dengan mengingati Allah , hati akan menjadi TENANG..=)

SELAMAT BERUSAHA!