Tuesday, June 10, 2008

berita luar negara-indonesia dan ahmadiya.

salamu'alaik ya nuha..

hmm..balik2 dari kelas tadi,sambil duduk bukakla utusan malaysia online..dalam negara xnampak yang menarik hati,maka bukakla berita luar negara,sebab biasanye kat sini banyak lagi cerita2 menarik..hoho..

hari ni ada cerita bertajuk

Jakarta hanya kenakan sekatan ketat,desak ahli kembali kepada Islam Ahmadiya tidak diharam


baca punya baca,tertanya-tanyala apa itu ahmadiya? kenapa haram ? kenapa sesat ? kenapa sunni dan syiah menolak ahmadiya ? tapi soalan paling besar ialah AHMADIYA ?tidak pernah kutahu apakah itu..hoho..memandangkan dah memang ada kat depan laptop ni , ditambah ngan line internet yang stable,maka pencarian ahmadiya pun bermula..heheh..


taip je ahmadiya , kat google ngan yahoo,beratur laman2 web keluar..huih..banyaknya..


lepas dah melawat beberapa page and tanya beberapa sahabat , maka fahamla apa itu ahmadiya dan kenapa ahmadiya dikatakan sesat..


eh,jap .korang tahu tak ahmadiya tu ape??


okla,ni very brief info pasal ahmadiya..
  1. diasaskan oleh Mirza Ghulam Qadiani
  2. bermula di Qadian,Punjab,India
  3. mempercayai bahawa Nabi Muhammad s.a.w bukanla rasul dan nabi terakhir,tetapi sebagai utusan Allah untuk meyempurnakan kenabian.dan wujudnya rasul dan nabi selepas itu adalah mungkin..walaupun dalam surah al-Ahzab ,Allah telah mengatakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w adalah utusan terakhir.
  4. Pada tahun Masehi 1974 para ulama Islam dari 124 negara telah berhimpun di-Makkah al-Mukarramah di-bawah naungan Rabita al-Alam al-Islami. Dengan sa-bulat suara, mereka meluluskan fatwah yang mengisytiharkan bahawa Mirza Ghulam Ahmad Qadiani serta pengikut-nya (Gerakan Ahmadiyya/Qadiani/Ahmadi/Mirzai/Lahori) sabagai MURTAD, KAFIR AND TERSINGKIR DARI UMMAH ISLAM.(rujuk Dr Syed Rashid Ali)


hmm.kalau nak tahu lebih lanjut (kalau malas nak tahu pun,ambilla tahu..penting nih.),klikla alamat kat bawah ni..kalau nak cerita banyak2 kat korang,xretila pulak ngan ilmu yang sedikit ni..


oleh itu,maka dengan segala hormatnya mempersilakan korang ke


1. wikipedia
2.Dr Syed Rashid Ali


moga dengan usaha yang sedikit ni,kiter dapat meraih pahala dari Allah.klik jangan xklik!!

2 comments:

As said...

thanks for the infos being shared..huu, kalo tak, tatau gak as neh ;)

izzah said...

prinsip kiterkan,sharing is caring..=P