Monday, June 9, 2008

cari..jangan xcari !!

Salamu’alaik ya nuha..

Hmm..cari? cari ape?


Heheh..kali ni,meh kiter gi cari ape2 yang kiter xjumpe lagi.eh,jap , cari ape?ape2la..setiap dari kiter mesti ade yang masih kiter tercari-cari dalam hidup inikan..at least , I do have something that I need to find..


Hmm..dunia yang Allah ciptakan ni,bolehla diibaratkan macam satu kedai besar..besar sesangat dan jual semua barang2 keperluan manusia.. Allah yang menciptakan kiter semua ,maka Dialah yang paling tahu akan segala keperluan kiter..maka,bolehla dikatakan segala yang kiter perlukan ada kat dunia ni..jadi,bayangkan satu kedai yang ada jual semua bende keperluan..bukan susah sangat nak bayangkan pun..



Okai..let say,adi pegi kedai tu..dia nak beli biskut..dia lapar..masuk2 kedai,adi terus melulu masuk,terus pusing kiri ngan kanan cari biskut..tapi xjumpe2 biskut yang dia cari.


.”cari lagi”..kata hati adi..


Makin cari,makin xjumpe..maklumla kedai tu mestila sangat besar, kata melengkapkan semua keperluan manusia..sesangat besar,sampai boleh sesat..perut pulak dah bertukar dari rentak jazz kepada rock..kalau korang jadi adi,ape yang akan korang lakukan?


a. Teruskan jugak mencari!!
b. Tanya kat tuan punya kedai,kat mane dier letak biskut2..
c. Ah,lantakla..aku malas nak cari dah..terus balik rumah ngan perut yang lapar..


Hmm..kalau korang pilih a..

Rase2nye lagi lamala korang akan berlapar..yela,kedai tukan besar..mungkin korang akan jumpe jugak tempat biskut,tapi xtahula waktu tu nanti korang dah lapar tahap ape..hoho..mungkin lapar tahap dewa ke-8..heheh..


Kalau pilihan korang b..

Pilihan ni memudahkan kerja,menjimatkan tenaga..cepatla jumpa biskut..cepat hilang rase lapar..orang2 yang menghargai masa dan tenaga akan pilih pilihan ni..


Kalau pilihan korang c..

Sampai ke sudahla berlapar..silap2 hypoglycemic dan akhirnye kepada starvation dan kalau korang tetap dengan sifat malas tu,boleh mati tau!!


Hmm..saya sebagai kawan adi,mengesahkan bahawa dia memilih pilihan b.dan


Alhamdulillah,sekarang dia dah kenyang,,dia kater nak balik rumah,sambung baca buku..hoho.


“.so,hang suruh akula letak moral of the story??amboi,senangnye keje.” Jerit ida...


Okla..apa yang kiter belajar dari cerita adi nih?


Hmm..


1 . kalau nak cari ape2 kat kedai orang,Tanya je kat tuan kedai..

xyah payah2 gi cari sendiri..kalau apply dalam hidup ni,kalau ape2 yang kiter cari tanyala kat tuan punya diri ini..tanyalah pada Allah..rujuk kembali kitabNya..


2. pastu,jangan putus asa,nanti korang putus nyawa..erk..ape maknanya ni?

Hmm..kalau dalam pencarian biskut tadi,korang pilih c,mudah sangat berputus asa..silap2 boleh bawa maut..macam tu jugak dalam hidup ni..kalau kiter putus asa mencari apa yang kiter cari,takut2 hati kiter mati..mana taknya,makanan hati adalah makanan yang paling payah nak cari ..xde jual kat kedai,macam makanan perut..jadi,jangan putus asa.jadi kuat !! teruskan mencari..sampai perut dan hati kiter kenyang..jangan lupe,akal juge perlukan makananan..


3 . jangan jadikan usaha kiter sia2..


hmm..memangla keputusan sesuatu usaha tu berada dalam tangan Yang Maha Kuasa,tapi usaha boleh membawa pada keputusan..kalau nak cari gula,janganla cari kat kedai basikal..carila kat kedai runcit..walaupun,dengan mencari gula kat kedai basikal , at least tolong kiter pangkah possibility gula berada dikedai basikal..tapi ada cara yang lebih mudah dan efficient lagi..


Bagi sesiapa yang tengok cerita House M.D.,xkanla House nak test pesakit ngan semua test yang ada..untuk rule out the possibilitieskan..ni pasal efficiency dan masa..jangan jadikan tindakan korang sesia..lagi2 dalam kes ni,adi memang dan lapar..


4.cari sendiri..teruskan berfikir..hoho..time to sleep..erk..

2 comments:

Anonymous said...

syoknyer dgr izzah membebel ni~~~nyot nyet nyot nyet~~bebelan bererti~~hehehe

izzah said...

hoho..bebelan?

ape2la pidin..^-^