Sunday, June 8, 2008

tagged..7 wonders..let's explore..=)


Salamu’alaik ya nuha..

Izzah mulakan post kali ni dengan ayat pertama surah pembuka al-Quran.


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..


Hmm.. memandangkan dah kena tag.tambahan dengan malas nak baca buku,meh kiter selesaikan tag ni..heheh..tag ni bertajuk “7 wonders” by nurhasanah mazalan (sahabat online.)..pikir2,ade baiknya buat bende ni,eratkan ukhwah..insya’Allah,banyak lagi bende baik yang akan kiter belajar..perkara yang dimulakan dengan baik,insya’Allah akan berakhir dengan baik..


okla..nak jawab soalan,mula2 kenala tau soalannye kan?so,here goes the questions :


  1. 7 fakta tentang saya
  2. 7 perkara yang menakutkan saya
  3. 7 lagu buat masa sekarang
  4. 7 perkataan yang selalu disebut
  5. 7 perkara yang amat bernilai
  6. 7 "pertama" dalam hidup ini
  7. 7 blog yang kena tag (heheh..)


baik..mari jawab soalan..


7 fakta tentang saya

  1. ada 4 adeq lelaki dengan 1 adeq perempuan (mangsa2 buli..heheh..masa tu dah berlalu..haih..)
  2. sangat suka makan..makan !!
  3. pernah lemas beberapa kali--sekali kat tasik,sekali kat laut..yang paling menakutkan masa lemas kat air terjun..hoho..---->sekarang = hydrophobic..
  4. selalu cakap dengan bende , such as pencil , cicak , pintu..communication tu penting..I believe so..heheh..
  5. hmm..xpernah belajar kat satu2 sekolah lebih dari 4 tahun..tadika al-huda-2thn , sk senggarang-2thn , sk ayer hitam-4thn , TIGS-1 bln , smka segamat - 3thn , sbpi gombak - 2thn ..
  6. tak boleh xde jam kat tangan..(xboleh xtahu pukul berapa..)
  7. tudung paling banyak dalam koleksi --> tudung hitam..heheh..adala dalam 6 kot..hoho..


seterusnye,soalan ke-2..


7 things that scare me..


  1. takut mati selain dalam iman dan islam..nauzubillah..ya Allah tetapkanlah kami dalam iman dan islam hingga akhir hayat kami..ameenn..
  2. takut gagal jadi khalifah Allah yang berjaya di dunia dan akhirat..takut gagal dalam cubaan dunia..takut gagal lepasi sirat al-mustaqeem..
  3. hmm..takut jadi orang yang cakap tapi xserupa bikin.."dan besarlah kemurkaan Allah kepada mereka yang bercakap mengenai apa yang tidak mereka lakukan.." as-saff: 3
  4. takut kehilangan mereka yang disayangi..walaupun sedar semua tu hanyalah pinjaman semata-mata..(.....)
  5. takut ilmu yang dipelajari xberkat..xde gunanya ilmu yang xberkat..
  6. takut kawasan air yang dalam..ni semua gara2 banyak kali sangat lemas..
  7. takut binatang..haih..


7 lagu buat masa sekarang..


  1. Asyura- Far East..sedeh kenang cerita Saidina Hussein..moga beliau bahagia di barzakh.
  2. Full of Humility- Dawud Wharnsby Ali.. Humility is the defining characteristic of an unpretentious and modest person, someone who does not think that he or she is better or more important than others.

3. . 3. The Veil -nilai tudung seorang muslimah..bukan kerna cantik @ fesyen..

  1. Menanti di Barzakh - bagi kesedaran bahawa mati itu pasti..
  2. Last breath - muhasabah..ingat mati ..inilah nilai yang menjadikan kiter kejar akhirat..pesan seorang sahabat-->bila kiter mengejar akhirat,dunia akan datang melutut depan kiter..
  3. O Umayrah - Wayfarers..hmm..simply suka..ajar depend on Allah,bukan pada makhlukNya..bersandar pada sandaran yang paling kukuh..=D
  4. Habbat Nasim - Rusydan..lirik sedap..hmm..=)


Hmm..7 perkataan yang selalu disebut..


  1. Ya Allah..(moga kalimah Allah ni kekal kat hujung bibir sampai ajal datang nanti..insya’Allah..)
  2. Alhamdulillah..banyak sangat dah nikmat yang Allah dah bagi..=)
  3. O ye ke? Xtaula..dah terbiase pulak buat..hoho..bukan cara nak pura2 berminat eh..walaupun kadang2 buat untuk tunjuk pura2 berminat..heheh..
  4. “Huh? “Ni,bile xdengar..heheh..dan ketika2 yang sama waktu dengannya..
  5. Gemok..maklumla..ramai sangat yang suke ‘”dilabel” as gemok..mintak maapla korang..heheh..lain kali nak buat lagi..=p
  6. Makan kat mane? .. at least,2 kali sehari..heheh..
  7. Baik !!..rasenye nilah respond yang tak men"disappoint" kan sesapekan..heheh..

7.

Heheh..kena muhasabah ni..banyak sangat perkataan2 merapu..hoho..ok..next, 7 perkara yang amat bernilai..


  1. Iman dan islam
  2. Mak ngan ayah..family semuanya..ni semua permata hati..=D
  3. Pelajaran..my education..dengan ilmulah seseorang semakin rapat dengan sang pencipta..insya’Allah..
  4. My precious sahabat2..korangla racun dan ubat hati ini.. =p
  5. Hmm..myself..xkan xsayang diri sendiri..i luv myself as much as I love to eat..heheh..
  6. Money and handphone..never leave home without this 2..
  7. Korang..yang datang singgah blog ni..you brighten my life up..heheh..thanx to care..


Banyak lagi yang bernilai sebenarnya..xtertulis kat sini..lagipun mintak tujuh je.maka ada tujuh jela..soalan 2 terakhir..7 “first” in my life..


  1. Pertama kali tindik telinga—umur 3 tahun..
  2. Pertama kali pergi cabut gigi—umur 5 tahun (bulan pose..heheh..hari tu x pose..siap gi makan ais krim lagi..heheh..)
  3. Pertama kali ada telefon kat rumah—umur 8 tahun..(waktu pindah ayer hitam..)
  4. Pertama kali marah ayah sendiri—umur 9 tahun..(kak yong janji xnak buat dah..buruk perangai betul..haih..)
  5. Pertama kali drive kereta—dalam jun 2007..
  6. Pertama kali meninggalkan Malaysia—7 september 2007
  7. Pertama kali bergelar student perubatan—13 september 2007..


Seterusnya..heehee..masa menge”tag” orang lain..maka inilah 7 blogger bertuah..heheh..


  1. Maisarah Isa
  2. Najwa Aima
  3. Falih
  4. Khairil
  5. Kak yani
  6. Qamarus
  7. Wani a.k.a kotak krystal..


Selamat menjawab..=P

3 comments:

alonq_exe said...

Hmmm...
tajuk lagu Dawud Wharnsby Ali tu ialah Full of Humility. Memang best. :D

er.. kena tag la pulak. T_T

anwar al-johory said...

aku ditag!! aku ditag!!.. T_T ....

izzah said...

hoho..T_T ..

sile2..take ur time..hehehe..^_^