Monday, November 3, 2008

kisah amal ,amen dan insyirah.=)

Salamu’alaik ya nuha..


Alhamdulillah,hari ni kiter masih sihat dan paling penting masih dalam 2 nikmat paling besar yang Allah kurniakan..dalam nikmat iman dan islam.=)


Hm,since semalam,perkara yang sama asyik bermain-main dalam kepala..cerita ketika bersama dengan sepupu2 kenit waktu cuti kat Malaysia hari tu.. kisah amal,amen dan insyirah..





Petang tu,kami berlima ada kat rumah (campur ngan bibik )..mak ayah diorang pi keje..dalam tengah seronok dioirang tiga beradik berendam dalam kolam sambil kejar2 ikan (diorang mandi ngan ikan..)..izzah xkuasela nak join.sekadar jadi pemerhati bebas cukupla.


Tetibe,dalam tengah kejar2 dalam kolam tu,amen tertarik tudung insyirah..dengan pantasnya insyirah pun menjerit..


”amen!! ape ni ,mana maen tarik tudung!” dengan nada marah..

Lagi mengagumkan hati ini,apabila amal berbicara..

“amen, ni kan AURAT MUSLIMAH ,kan kene jage..” bergenang air mata teringat kata2 amal..

Amen,dengan pantas mintak maaf apabila ditegur begitu.. “amen xsengajala tertarik tudung adik (refrerring to insyirah)”


Kat tepi kolam tu,izzah tergamam sendirian mendengarkan kata2 kanak2 yang belum pun mencapai umur 11 tahun..amal=10 tahun,amen=9 tahun,insyirah=6 tahun..


Lama dah cerita ni..tapi rase terpanggil nak letak kat sini..sekadar satu perkongsian.


Notice x,amal xkater “aurat adik or aurat insyirah” ,tapi dia cakap “aurat muslimah” which means die faham bahawa tanggungjawab seorang muslim bukan terhad kepada ahli keluarga sahaja,tapi kepada seluruh umat which include muslimat sekali.


Sekarang ,ramai yang bergelar muslim melepaskan tangan dari memelihara dan menjaga muslimat ,bukan sahaja dari sudut aurat,pergaulan,keselamatan dan sebagainya..x menafikan masih ada yang mahu dan mampu memikul tanggungjawab ni,namun bilangannya hanyalah..fikir2kanlah sendiri..


Sebagai contoh,seorang muslim membawa seorang muslimat naek motor sesame tanpa ade sebab dan alas an yang kukuh..hanya sekadar untuk ke kelas –belum cukup konkrit dan darurat..dan banyak contoh2 lain yang xpayahla nak disebutkan kat sini..


Lagipun main purpose bukannya nak memburukkan mana2 pihak,hanya mengambil kesempatan nak mengetuk hati dan fikiran masing2.apakah tanggungjawab kiter ?andai kanak2 pun faham kepentingan amar makruf nahi munkar (menyuruh kepada kebaikan,menghalang kepada yang mungkar) ,kite bagaimana ? bila kali terakhir kiter cek keadaan mereka yang berada di bawah tanggungjawab kiter?

2 comments:

pai_ilham al-adwa' said...

salam,dear gemuk..
i like this post..(sume lah)..
moga pintu2 hati kita 'ter'ketuk dgn perkongsian ni...
yup..hakikat zaman..tak ramai faham masalah ni..
hope kisah benar ni diambil pengajaran..dialog diorang ringkas tp penuh ilmu dan erti..

izzah said...

betul2..tak sangka dialog yang macam ni keluar dari diorang yang masih bebudak lagi..