Friday, April 17, 2009

membina m0del rumah~

Salamu’alaik ya nuha.

Dulu waktu sek0lah rendah,kit0rang ada masuk satu pertandingan reka cipta-reka m0del rumah.


m0del2 rumah yang kami xbuat~

Mula-mula ingatkan nak buat cikai-cikai dahla.0rang lain pun buat cikai-cikai je..yela budak darjah empat xdela hebat sangat bina-membina ni.hee..

Kami buat m0del pakai kertas surat khabar rasanya.memang xkukuh sangatla,tapi cantikla –warna warni.b0lehla untuk hakim teng0k2 sebelum r0b0h..b0leh dikatakan m0del kami tu,memang terserlah ke’cikai’annya..huhu..walaupun masa tu.rasa macam dah best dah.(perasan).

lepas dah siap,aleen bawak balik rumah dia m0del tu.bila abang dia (budak sek. Menengah) teng0k,dia terus tukar m0del kami tu jadi m0del yang bergaya dan kukuh.b0leh jadi lebih cantik rupanya..abang dia ganti m0del kami dengan k0tak..lawa design dia,siap dengan p0k0k2 lagi keliling rumah tu.

Dengan perubahan tu,Alhamdulillah,dapatla kami n0mber (gaya sebutan ana) 2.b0lehla labu..piala tu,ada lagi dalam rak cabinet kat rumah tu..walaupun terletak jauh di belakang piala2 mereka yang lain.

Saje je cerita.

Saje nak bandingkan cerita m0del rumah kami tu,dengan cerita c0uple2 masa kini.

Kalau dianal0gikan membina sebuah rumah tangga macam membina m0del rumah tadi,untuk membina rumah tangga (baitul muslim) yang kukuh dan ‘bergaya’,kena kukuhkan dulu asas pembinaannya.tanyalah,mana2 arkitek dan engineer kat dunia,mesti semua setuju.

Lepas tu,asas untuk rumah tangga yang kukuh,bukan asas2 cikai yang dibina sambil lewa.nak ada keluarga yang berkat bukan dibina atas jalan-jalan yang dimurkai Allah.

Lepas tu,selalunya apa yang kita rasa indah belum tentu sesuatu yang bagus..masa kami bina m0del kami rasa macam lawa dah,rupanya m0del kami tu tunggu masa nak r0b0h je..huhu.

Ia Iblis berkata “Tuhanku 0leh kerana Engkau telah mengatakan bahwa aku sesat,aku pasti akan jadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi dan aku akan menyesatkan mereka semuanya..” (Al-Hijr:39)


Kemudian,dalam hidup ni,banyak yang kita kena tanya kepada mereka yang lain,especially kepada mereka yang lebih tahu..macam dalam membina m0del tu,kalau abang aleen xteng0kkkan kaminya m0del,mesti xde piala silver dalam cabinet tu..

Peringatan untuk diri sendiri sebenarnya,sekali dengan k0rangla.same2la kiter mengingatkan.diri ini pun xcukup kuat melawan syaitan yang xhenti-henti kerja siap buat 0vertime lagi..tid0 pun kacau supaya lupakan Allah.

Tanyala diri sendiri,mana hala tuju cinta yang k0rang sayang2kan ni? Si dia yang sangat dekat dihati tu,adakah dia yang akan membantu menaggung kalian dihadapan Allah nanti,atau ayah yang berada di rumah dengan harapan anak kesayangannya akan menjadi satu tiket b0nus membuka jalan ke syurga..fikir-fikirlah.


abah ,umi, fiza dan adik-adik.

Sebab,masa kami buat m0del tu,kami pun tahu je,m0del kami tu buruk sebenarnya,sengaja buat-buat macam lawa..=)

Dalam diri k0rang,k0rang tahu mana jalan yang patu diikuti..

2 comments:

amel said...

betul 3x...
model umah tu memang buruk pun.
ahahaha!!! maaf..

sbenarnya nak sokong ayat ni:

"...asas untuk rumah tangga yang kukuh,bukan asas2 cikai yang dibina sambil lewa.nak ada keluarga yang berkat bukan dibina atas jalan-jalan yang dimurkai Allah."

contoh duniawi (arkitek juga):

William LeMessurier.. kenal tak? beliau seorang arkitek profesional di Amerika. Telah menjadi konsultan binaan untuk ibu menara Citicorp, yg telah siap pada 1977 di New York. Tahun berikutnya, seorang insan telah mengkaji struktur binaan menara tu dan mendapati binaan tu bila2 masa boleh roboh. Diakui sendiri oleh LeMessurier. Sape insan tu? Seorang pelajar kolej je beb...

Pengajannye, PRO pun boleh silap... inikan pulak kite yg taktau pape asas..

Samalah dengan berkeluarga. Cinta bukan setakat "I LOVE U", rindu bukan sekadar "I MISS U", kasih sayang bukan hanya "BELAH LAH DADA, OPERATE LAH HATI". Asas berkeluarga sebenarnya adalah kasih sayang dan cinta kpd ahli keluarga, dilandasi aqidah yang bersandarkan rasa cinta hakiki kepada Allah. Dan ingatlah, sayang kita kepada manusia jangan sampai melebihi CINTA KITA KEPADA ALLAH.

izzah said...

thanx kamel.
tapi part kutuk kit0rangnya m0del tu,xbaek r.