Saturday, November 1, 2008

kenapa die marah??

Salamu’alaik ya nuha..


Hm,saje je nak bercerita sikit..


Sebagai seorang yang suka observe orang ,maka banyak yang kiter dapat belajar dari mereka yang lain..huhu..stalker secara senyap..saja mengisi rasa ingin tahu..sesiapa yang rase terkena,asif,bukan apa2 hanya atas tujuan mengkaji dan mengaplikasi..


Dalam satu keadaan,si M (seorang lelaki),atas sebab2 yang pada pandangan izzah adalah “hal remeh” telah menjadi marah..(ntah hapa2-itulah yang mula2 bermain dalam otak ni..)..kemudian,dari yang izzah tahu,dia tengah merisaukan sesuatu..okla..tapi tu bukan alasan untuk menjadi marahkan? .. baru nak marah..tapi,seorang yang hebat x membiarkan perasaannya dikawal oleh keadaan keliling..tapi keadaan keliling xde kesan pada perasaanya..perasaannya bebas dari keadaan keliling—stephen R covey..(eh,melencong ke lain plak..)-


Next,kalau mengaplikasikan apa2 yang izzah “dah baca” (notice that,banyak part lagi yang xbaca..) dari buku “why mars and venus collide?” by john gray, seseorang lelaki kalau dia xberjaya menyelesaikan sesuatu masalah dalam masa dan keadaan tu (masalah pertama),maka dia akan channelize tumpuan dia untuk masalah lain (masalah kedua) yang dia boleh selesaikan pada waktu dan keadaan tersebut..dengan mencapai kejayaan dalam menyelesaikan masalah kedua,maka keyakinan untuk dia menyelesaikan masalah pertama akan bertambah..rasa lebih bersemangat,ceria..so and so..


Maka,yang dapat disimpiulkan kemarahan si M adalah kerana dia gagal @ kurang berjaya menyelesaikan masalah ke-2 ,sebab dia memang xmampu nak selesaikan masalah pertama (dalam keadaan ni,la). –macam double failurela.--maka,atas sebab itu,dia rasa disappointed dan menjadi marah..walaupun hal tu,kecik je..pada pandangan izzah (dan rasenye semua perempuan pun akan rase bende yang same) ,tapi besar bagi si M (atau mana2 lelaki pun..rasenyela) untuk membina keyakinan untuk menyelesaikan masalah yang pertama .


Setelah faham,keadaan si M ,maka rasa marah terus hilang..huhu,kesian..rupa2nye lelaki menyelesaikan masalah2 kecil (bleh gak,kalau nak kater remeh—bagi perempuan) untuk membina kejayaan yang lebih besar..manakala perempuan macam2 mana pun akan cuba menyelesaikan masalah yang pertama jugak (no matter what!!)..tapi kerisauan kalau xberjaya selesaikan masalah tu,akan membawa kepada kekecewaan dan kemarahan jugak..huhu..kalau gagal ,same je tempat yang kiter land--disappointment.. Cuma pilihan kiter nak land macam mana..nak handle dan control perasaan tu,atau simply hamburkan kat mereka yang ada disekeliling..


Sekadar perkongsian..banyakkanla membaca..akibat kiter kurang sensitive dengan perasaan satu sama lain (especially antara lelaki dan perempuan) menjadikan perhubungan kiter tegang tanpa sebab yang selayaknya..andai je kiter sangggup nak luangkan sikit masa ,duit dan tenaga,mungkin kiter boleh hasilkan satu kerjasama yang lebih baik..bukan satu kerjasama yang berjaya,tapi masih ada cakap2 basi dibelakang..





fahamilah each other dan jangan biarkan ,manisnya bersaudara hilang macam tu je..


Wallahualam..


p/s:kepada M,terima kasih kerana menjadi bahan uji kaji yang berjaya..neway,most probably M tu pun xtau ni cerita die..asif,kalau tahu..sekadar pengajaran buat yang lain.=)

6 comments:

Anonymous said...

hahaha...

post yang menarik.... best best..

Anonymous said...

p/s... sembelih sikit kambing tuh... bising jer lebeyh

izzah said...

kambing tu boleh silentkan..biarla ,die tengah makan rumput.

Anonymous said...

hmmm...sabar2.=)

Anonymous said...

hmmm, itula bezanya antara dua insan yang bergelar lelaki dan prempuan kan...kalu aplikasi dlm konsep rumah tangga ni(kenape mesti aspek ni =P), rasenye each other mesti fahamla msg2... so that takdela bergado je kejenye...hehehe~

izzah said...

hal ni,bukan je kena aplikasi kat masalah rumah tangga,dalam kehidupan hari2 pun perlu.

antara adik-beradik,kawan2,sepupu sepapat..sesiape pun bleh..since manusia majoritynye adalah lelaki dan perempuan..dan ade sebahagian,diantara keduanya.=)