Saturday, May 10, 2008

cerita cerihik selepas exam..


“Eh,korang yang ni camne?yang tu camne plak?”

Antara soalan2 glamer depan pintu masuk dewan perikse..Macam2 jenis pertanyaan dan persoalan orang bincangkan just before masuk exam..macam2..kalau boleh semua mende pun nak bincang waktu tu jugak..tapi,ade je yang buat2 selambe je..ade yang pura2 dengar..memandangkan percentage untuk kemasukan input ketika itu sangatla rendah..malah dibawah taraf par..maka,langkah bijak yang aku ambik,buat2 pekak je..jangan sebok nak amik tahu ape yang diorang bincangkan..

biler dah sampai waktu untuk masuk exam..Semua orang melangkah masuk dewan periksa..aku pun kelam kabut masuk sekali..mencelah kat tengah2..semua melangkah dengan langkah masing2,ade yang yakin,ade yang xyakin..bile semua orang dah duduk,kertas soalan pun diedarkan..semua orang berdebar-debar..aku apatah lagi..dengan terketar-ketar (respon biase setiap kali exam..) ayat yang pertama, senget-benget ..

dalam tengah sebok cari jawapan tu,tetibe tersedarla , betapa sunyinye dalam dewan periksa..berbeza sungguh ngan kat luar tadi..hmm..semua orang sebok ngan kertas soalan dan jawapan memasing..xhirau kiri ngan kanan dah..lantakla waktu tu,kalau ade kawan2 yang xleh jawab..bukan bleh tolong pun,silap2 aku pun kena tangkap sekali..dahla dalam tu,xde buku @ orang yang boleh ditanya..nak harapkan sape?harapkan ape2 yang tahu jela..moge2 ingat..

"hmm..mane pergi keriuhan kat luar tadi??..mane gi kawan2 yang semangat ajar kawan2 lain tadi??"

Semua orang sebok ngan urusan masing2..yang penting aku boleh jawab..orang lain boleh jawab ke x,tu cerita sebelum masuk dewan periksa..begitula lebih kurang gayanye..hmm..

Biler kenang2 balik,macam tula agaknye kat padang mahsyar nanti..masing2 xhirau pasal orang lain..sebok ngan urusan sendiri je..pandai2lah nak survive waktu tu..kalau nak tolong pun,sebelum masuk padang mahsyar @ sebelum meninggalkan dunia a.k.a. sampai ajal..

Waktu tu nanti,bergantung pada amalan masing2 jela..kalau banyak amalan,(kalau banyak baca buku),insya’Allah,mudahla urusan (jawab periksa),tapi tu pun kalau ikhlas semata-mata kerana Allah.. (bolehla diibaratkan kalau ingat ape2 yang dibaca..)

Waktu kat padang mahsyar nanti pon,xde bantuan2 @ talian hayat dari orang2 yang kiter sayang @ orang2 yang kiter puja waktu kat dunia..macamla xde bantuan dalam dewan periksa..unless kalau setakat untuk mintak tambah kertas jawapn , dapatla..jawapan itself,no way!!

Macam2 manepun kat padang mahsyar ade syafaat dari rasulullah s.a.w. tercinta..tapi xtahula dapat ke tak..layak ke aku nih?..kalau layak pun,ade seorang sahabat cakap camni..

“Syafaat tu ,ibarat tampalan pada baju yang koyak..”

Tapi masalahnye,kalau dapat kain tampalan pun,tapi kalau xde baju yang nak ditampalkan,camne??

Sedarlah wahai diri yang masih bernyawa,andai tiada lagi esok untukmu..betapa ruginye diri ini,andai solat terakhirku tadi tiada khusyuk,andai syahadahku yang terakhir tadi hanya perkataan rutin yang tak terkesan dihati..ruginye diri ini,hari terakhirku berlalu sia2..



Demi masa…sesungguhnya,manusia berada dalam kerugian…kecuali yang beriman dan mereka yang beramal soleh,yang berpesan pada kebenaran dan yang berpesan pada kesabaran..
[ Al-Asr:1 – 3 ]


No comments: