Sunday, May 11, 2008

your mother..

Assalamua’alaikum.sempena ngan Hari Ibu hari nih,ade satu cerite nak share..


Cerita ni,adalah satu kisah benar yang diceritakan sendiri oleh ibu mangsa..mase kejadian adalah pada 26 Disember 2004..ye,waktu tsunami melanda Indonesia dan Malaysia serta negara2 jiran..


Ni diceritakan oleh seorang ibu kat Indonesia yang disiarkan kat tv Indonesia..channel mane ,xingatla pulak..

Mak cik tu,pun mulakan cerita.ingat lagi,dier pakai baju bunga2 warne coklat,ngan tudung warne coklat,plain..


Dier cerite,waktu ombak besar tu datang (tsunami..),dier sempat berpaut kat pokok kelapa..satu tangan peluk pokok kelape,satu tangan peluk anak dier..anak yang dier peluk tu,dah agak besar agaknye..anak dier tu,berjaye pegang adik dier yang lebih kecik dari dier..so,kesimpulannye,ibu tu,terpaksa tahan 3 orang dari dibawa ombak tsunami..diri dier,anak dier yang besar,ngan sorang anak dier yang kecik..tahan ngan sebelah tangan je,yang sempat paut kat pokok kelapa tu..subhanallah,kuatnye tangan seorang ibu..


memandangkan peluang untuk mereka selamat , tipis kalau stay macam tu je..anak,dier yang besar tu cakap kat ibu tu (mak dia..)..lebih kurang macam nilah..


“mak,lepaskan ina (bukan name sebenar,,),mak amik adik..”

“mak ,ina mintak maaf kalau ina ade buat salah kat mak.. ”

“ina,mintak halal semua pemberian mak..”

“ina nak ,mak lepaskan tangan ina..ina mintak maaf”


Macam mane,ina tu convince mak dier bagi lepaskan dier..wallahu’Alam..mak cik tu xcerite panjang..tapi mak cik tu lepaskan anak dia tu (ina..)..dengan berat hatinye..nangis2 mak cik tu cerite..yang dengar cerite mak cik tu pun ramai yang nangis..


Tapi pengorbanan ina tu memang sangat mengharukan..sampai hari nih.terngiang-ngiang lagi cerite mak cik tu.. sepengetahuan izzah ,ina adalah salah seorang mangsa tsunami yang tak ditemui jasadnye.moge dier ditempatkan dikalangan hambaNya yang solehah..


Ina sanggup korbankan diri dier untuk keselamatan mak ngan adik dier,ketika waktu tu,semua orang fikir nak selamatkan diri sendiri je..macam mane kalau kiter kat tempat ina?sanggup ke kiter berkorban untuk orang yang banyak berkorban untuk kiter?sanggup ke kiter berkorban untuk ibu kiter?


Cakap memanglah mudah..kalau kejadian tu jadi kat izzah,izzah pun belum tahu ape tindakan izzah..


Sekadar memetik lirik lagu Yusuf Islam..Your mother..

Who should I give my love to?

My respect and my honor to

Who should I pay good mind to?

After Allah

And Rasulullah

Comes your mother

Who next? Your mother

Who next? Your mother

And then your father

Cause who used to hold you

And clean you and clot

hes you

Who used to feed you?

And always be with you

When you were sick

Stay up all night

Holding you tight

That's right no other

Your mother (My mother)

Who should I take good care of?

Giving all my love

Who should I think most of?

After Allah

And Rasulullah

Comes your mother

Who next? Your mother

Who next? Your mother

And then your father

Cause who used to hear you

Before you could talk

Who used to hold you?

Before you could walk

And when you fell who picked you up

Clean your cut

No one but your mother

My mother

Who should I stay rigt close to?

Listen most to

Never say no to

After Allah

And Rasulullah

Comes your mother

Who next? Your mother

Who next? Your mother

And then your father

Cause who used to hug you

And buy you new clothes

Comb your hair

And blow your nose

And when you cry

Who wiped your tears?

Knows your fears

Who really cares?

My mother

Say Alhamdulillah

Thank you Allah

Thank you Allah

For my mother.

2 comments:

NMZ said...

Assalamu'alaikum sis izzah

lamanya tak dengar lagu ni
baca lirik je pun dah cukup...

thanks for the reminder...
thanks..
thanks..

izzah said...

same2 mengingatkan..kan seorang muslim tu,cerminkepada muslimyang lain..kalau ade bende nak tegur,tolongla tegur..those who are idiot regret what the said,those who are wise regret what they didn't say..=p