Thursday, May 1, 2008

hari terbaik.


salamu’alaik ya nuha..ader orang ketuk pintula..jap2..


tuk..tuk..tuk..
tuk..tuk..tuk..
tuk..tuk..tuk..

“ oi sabarla!! “ (xreti sabar ke aper??)


Biler bukak pintu je,aku terduduk kat depan pintu..tak sempat nak marah orang yang ketuk pintu tadi (pasal gelabah xreti sabar..)bukan nak tutup mulut yang ternganga je tak x boleh..rasenye waktu tu,jantung pun macam x berdegup ..nak telan air liur apatah lagi..aku memang terngangala..


Dier bagi salam..
“assalamualaikum..”


…..senyap je..sampai kali ke-3 baru aku jawab..tu pun dalam nada orang x cukup makan je..huhu..memang terkedu..speechless..


Lagi biler dier kater..


“saya malaikat izrail,malaikat maut..”………………..

aku nak terpengsan dengar..tapi dari gayanye,dier ni memang bukan manusia biase.. pastu,dier sambung cakap lagi..

“saya datang ni , nak cek awak buat aper..belum sampai pun ajal awak..”..ha??aku ke yang silap dengar??

“cumer selalunye saya jenguk awak jugak,cumer xdela dalam rupe macam ni..lebih kurang 70 kali sehari..”

“selalu jugakla saya tengok awak asyik tengok cerite jepun je..ala..yang pelakon dier cute tu..aper name dier??luper pulak saye..saye ingat name tu sebelum ni..”……ha??dier tau pasal ryuu..


“ah,xpelah saya singgah kejap je..insya’Allah kejap lagi saya datang balik,dalam 21 minit akan datang..tapi saya xjanjila nak datang dalam rupe macam ni lagi..oklah,saye berangkat dulu..”


“assalamualaikum..”

Lepas dier pegi..aku yang terduduk depan pintu tu..x gerak2..jantung macam nak pecah pam darah..dup..dap..dup..dap..bp tinggi sangat..palpitation..

Ya Allah biar benar..tadi tu, malaikat maut..ah,macam nak mati rasenye ..takut..xtau nak cerita kat saper..korang jela tempat aku nak bercerita..alhamdulillah,belum sampai lagi ajal aku..alhamdulillah ader maser lagi nak bertaubat..


plan !! sekarang aku kena buat plan supaya kalau dier datang balik dalam21 minit lagi,at least aku lebih bersedia..arghhh..nak buat yang maner dulu ni??

Solat??
Mengaji??
Telefon mak ayah ,mintak maap??
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Hahaha(gelak tipu..)..aku pun takut gak sambil taip cerita nih…sejuk2 gakla..ke,kipas yang kuat sangat..xkesahlah..


Ni hanya khayalan semata-mata,tapi the fact dat malaikat maut jenguk kiter 70 kali sehari tu memang betul..x tipu wooo..hmm,aku ader satu plan baik punye..rasenye plan ni boleh jalan..ni bukan plan nak lari dari mati tau!!(lagipun rasenye plan tu x wujud pun atas muke bumi nih..)..ni untuk lebih bersedia je..insya’Allah..macam ni..


Kiter tryla sedaya mungkin,dengan jiwa dah raga,bakul sekali pun xpe..


Jadikan hari ni lebih baik dari semalam,dan esok lebih baik dari hari nih..


Jadinye..kalau plan ni berjaya dijayakan..hari terakhir kiter kat atas muka bumi nih(hari malaikat izrail cabut nyawa kiter tu,nanti..) ,akan jadi hari TERBAIK dalam hidup kiterla kan?kan?


Insya’Allah..waktu tu nanti,xde aper yang kiter kesalkan(@pun kurangla penyesalan..at least..)


K,lah..sekian je..pesanan dan pengajaran besar untuk aku..kalau korang rase ader yang berguna dari khayalan aku nih..ambikla sebagai pengajaran..


p/s : izzah,ni khas untuk ko ~~

“dan besarlah KEMURKAAN ALLAH kepada mereka yang berkata mengenai sesuatu yang tidak mereka lakukan..”
As-Saff:3

No comments: