Saturday, May 24, 2008

my butterfly..=)




Dari ulat jadi kepompong
Tidur lena dalam kelonsong
Tiba masa kepompong pecah “pom”
Jadi rama-rama yang indah
Rama-rama terbang merata
Hisap madu di pohon bunga
Tapi sayang hidup tak lama
Allah jua kekal selamanya..




Hmm..lagu bebudak tadika, salah satu lagu kegemaran haamiim satu ketika dulu (sebelum dia masuk tadika kot..) .lagu ni mengingatkan kiter zaman kanak2 yang dah lama berlalu..for those yang tak pernah lagu ni,hmm,buat2 tahu jela..rasenye xde lagu ni kat internet..hoho..


Rama-rama
mulakan kitar hidup sebagai telur , kemudian jadi ulat..waktu jadi telur,rama-rama xtahu apa2..xde sape sangka telur tu akan jadi rama-rama..at least saya xtahula , telur kecik tu akan jadi rama-rama..hoho..macam kiter waktu baby dulu,xtahu buat apa2..xde siapa tahu nasib kita pada masa akan datang..jadi cikgu ke , jadi engineer ke,jadi penyanyi ke..xde siapa yang tahu.


Kemudian " rama-rama to be" nih,jadi ulat beluncas a.k.a carterpilar..xla lawa sangat..tapi lawa lagi,dari telur tadi.warna hijau je..makan pun daun je..merayap atas daun,belum lagi dapat rasa terbang bebas..xpernah lagi rasa manisnya madu..TAPI ,waktu tu pun , macam-macam ulat dah jumpa..ada burung try nak makanla..ada daun yang dah kena racunla..alhamdulillah selamat lagi..hmm..macam waktu saya kanak2..selekeh je makan aiskrim..hoho..kalau selesema lagila..xyah nak senyum kat orang lain..alhamdulillah saya ada mak ngan ayah yang sentiasa efficient menghadapi anak2 yang selesema..alhamdulillah,selamat dari makan “mucus” sendiri..hoho.waktu tu,banyak lagi benda yang saya xfaham dan xtahu..saya jumpa macam2 dugaan..saya belajar benda yang salah..saya belajar tipu mak ayah , saya belajar ponteng solat..saya belajar guna perkataan2 yang tak baik..alhamdulillah,Allah masih menetapkan saya atas jalanNya..alhamdulillah,setiap kali saya salah ada yang membetulkan..


Sampai masa,
ulat jadi kepompong..ulat duduk dalam tu diam2.siapkan diri untuk jadi rama-rama..masa transformation baru bermula..ulat beluncas yang warna hijau,perlahan2 berubah jadi rama2 yang ada macam2 warna.kepak mula terbentuk.. hmm..rasenyela,saya berada kat sini sekarang.belajar antara perkara2 susah, macam sabar..kat stage ni,saya kena belajar nak serlahkan diri ,belajar tabah hadapi hari depan..belajar nak jadi “rama-rama” yang cantik..


Bila transformation siap,rama2 yang dah sedia nak terbang,akan perlahan-lahan tolak kepompong tu..tolak perlahan-lahan ngan hati2 supaya kepak dia xkoyak dan mase kena tepat, supaya kepak dia dah betul2 kuat untuk terbang.lepas jadi rama-rama,kaki dia dah tak berguna untuk bergerak , jadi kepak kena betul2 kuat.jadi,saya pun kena sabar sementara tunggu masa yang tepat untuk pecahkan kepompong saya..saya rasa ramai antara pembaca mesti tengah dalam proses duduk dalam kepompong gak..


Kemudian,apabila kiter dalam proses nak keluar dari kepompong nanti,,dalam usaha nak serlahkan keupayaan diri.bila sampai masa tu nanti , tolak kepompong masing2 perlahan-lahan.jangan sampai terkoyak pulak kepak..biar perlahan,asalkan waktu tu nanti,kepak kiter dah kuat dan bersedia nak bawa kiter terokai langit luas..kalau kepak anda terkoyak nanti plan nak terbang sama2 tak dapatla dilaksanakan.. hoho. .insya’Allah,kiter akan teroka dunia luas kat luar tu sama2.. “terbang” sama2,cari “madu” sama2..
insya’Allah , kiter nanti akan jadi rama2 yang cantik..



Kalau ikutkan kitar hidup rama-rama,lepas beberapa ketika rama-rama terbang , xlama lepas tu adalah masa untuk rama-rama jumpa sang pencipta..hmm..tapi jangan lupa,dalam ketika rama2 adalah telur,boleh jugak kena makan ngan siput..waktu jadi ulat,ada kemungkinan kena makan ngan burung..dalam kepompong,mungkin je kena tiup angin,dalam ketika jadi rama2 ada kemungkinan terperangkap kat sarang labah-labah..kitar hidup rama2 xsama untuk setiap rama2..hoho..macam tula jugak ngan kiter semua..moga waktu tu nanti,bila kita pulang pada al-Khaliq,kalau kiter pulang sebagai “telur”,kita bersih dari segala dosa..kalau kiter pulang sebagai ulat , pulanglah sebagai ulat yang hijau terang.kalau kiter pulang ketika dalam kepompong,moga dalam ketika bersendirian tu,kita sempat memohon keampunan ..kalau kita ditakdirkan pulang ketika menjadi rama-rama,pulanglah sebagai rama2yang cantik..


Jangan lupa , “Allah jua yang kekal selamanya “..=)

No comments: