Tuesday, May 6, 2008

laporan kesesakan neuron


Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yg tidak baik, Sebelum kita mengeluh tidak punya apa-apa, Fikirkan tentang seseorg yg meminta-minta dijalanan.Hari ini sebelum kita mengeluh tentang kehidupn,
Fikirkan tentang seseorg yg meninggal terlalu cepat. Sebelum mengeluh tentang
suami atau isteri kita, Fikirkan tentang seseorg yg memohon kpd Tuhan utk
diberikan teman hidup. (Barangsiapa yang memperhatikan kepentingan saudaranya, maka Allah akan memperhatikan kepentingannya. Barangsiapa yang melapangkan suatu kesulitan sesama muslim, maka Allah akan melapangkan satu kesulitan dari
beberapa kesulitan dihari kiamat. Dan barangsiapa yang menutupi kejelekan orang
lain maka Allah akan menutupi kejelekannya dihari kiamat.) -Hadis Riwayat
Bukhari dan Muslim

Salam..baru nak mngeluh bahawa adenye berlaku kesesakan yang teruk antara neuron2..sebab banyak giler nak kena baca (saper suruh wat keje last minute..)..huhu..sekali,bukak2 laptop,Nampak hadis ni..xjadi nak mengeluh..ni kawan kat iluvislam yang bagi..nama betul pun xtau..huhu..


Hmm..betul gak,xyahla mengeluh..coz mengeluh pun gune ATP a.k.a teenage..kalau korang cakap dalam hati,bahawa baik pegi baca buku dari wat mende ni (memandangkan banyak giler xbaca lagi~~buat pengetahuan korang ni adalah waktu untuk xmembaca buku..lepas asar..)..huhu..


Kadang2 kiter lupe bersyukur ngan ape yang kiter ader,sebab sebok sangat mengeluh kenang bende yang kiter xde..macam duduk kat india tapi sebok nak makan makanan kat Malaysia..bersyukur sikit,at least ade makanan nak makan..(aduh,terasenye diri ini..huhu)


hmm..jangan dikeluh hidup ini..insya’Allah dalam setiap kesusahan tu,ade kesenangan..Allah dah kasi tahu awal2 dah,dalam surahal-insyirah (aiye,rindu kat insyirahla pulak..huhu..rindunye kat pipi tembam dier..)


Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan..sesengguhnya bersama
kesulitan ada kemudahan..


Ayat ni xkater lepas kesusahan,ade kemudahan..tapi bersama kesusahan ade kemudahan..maknenye,susah dan mudah datang together-gather..xde mane2 datang dulu..jadi,yakinla..bahawa setiap kesusahan ade kamudahan..mungkin kiter je yang tak nampak ..


Macam tadi,susah nak paham,kak ja ade depan mata..tanya dier,Alhamdulillah paham..macam tu agaknye yang Allah kate kesusahan datang bersame kemudahan..wallahu’alam..


Minna ,gambate neh!!

2 comments:

alonq_exe said...

Yup, jangan mengeluh walaupun mammary gland terlepas pandang pagi tadi.

Selepas asar bukan waktu membaca ek? Bukan lepas maghrib?

maybe lain orang lain waktunya.

izzah said...

susah nak jawab tu..tapi memang xstudyla lepas asar..huhu..malas..